Katin elämäntapamuutos: Fiiliset valmennuksen alussa

28.08.2019

Tässä blogisarjassa seuraamme ihanan rohkean Katin elämäntapamuutosta Euphorian pt-valmennuksessa. Kati kertoo valmennuksen tuloksista, tunteista ja ajatuksista rehellisen avoimesti.

Lähtötilanne ja syyt personal trainerin hankkimiseen

Nuorena harrastettu liikunta on jäänyt pois ajan myötä. Ruoka ja varsinkin herkut maistuvat. Ylipainoa on kertynyt vääränlaisen syömisen ja liikkumattomuuden takia. Herkkujen syönnin jälkeen olo on väsynyt ja vetämätön.

Vasemmassa polvessa todettu nivelrikko aiheuttaa kipuja, jatkuva kipu vaikuttaa negatiivisesti mielialaan ja jaksamiseen. Olen ollut sairaslomalla kolme kuukautta. Lähihoitajana joudun olemaan paljon jalkojen päällä ja tekemään nostoja sekä kiertoja, joita polvellani ei voi tehdä. Nyt minulla on kuitenkin kova halu ja motivaatio saada taas itseni kuntoon ja palata työelämään. Yksin se ei tosin välttämättä toteudu...

Kuulin Euphoriasta ystäväni kautta, joka oli ollut erittäin tyytyväinen heidän palveluihinsa. Otin yhteyttä Satuun ja jo alkukeskustelun aikana totesin ja tiesin, että tämän ammattitaitoisen valmentajan kanssa voin saada liikunnan ja terveellisemmän ravinnon mukaan arkeeni.

Kuntosalille hikoilemaan heti alkukeskustelun jälkeen

Alkukeskustelu käytiin Raatin uimahallin kahviossa. Kävimme läpi henkilökohtaista tilannettani, liikuntahistoriaani, syömisiä ja omia tavoitteitani valmennukselta. Selkeä toiveeni ja tavoitteeni on, että valmennuksen myötä saisin itseni taas hyvään kuntoon, unen laatu paranisi ja pääsisin takaisin työelämään.

Keskustelun jälkeen menimme uimahallin kuntosalille. Satu oli kysellyt jo etukäteen aiemmasta lihaskuntoharjoittelustani sekä liikerajoitteistani, jotta pystyi tekemään minulle saliohjelman heti ensimmäiseen tapaamiseen.

Salilla olin tarmoa täynnä ja uskon, että myös Satu huomasi sen. Salilla käynti tuntui pitkästä aikaa taas kivalta. Oli mukava haastaa itseään. Minulle on tosi tärkeää, että siinä vieressä on joku, joka ohjaa ja kannustaa. Siinä Satu oli oikea henkilö. Raskaskin paino nousi, kun vieressä oli tsemppaaja.

Ravintopäiväkirja WhatsAppin avulla

Heti valmennuksen alussa pidin ravintopäiväkirjaa muutaman päivän ajan. Otin kuvat kaikista aterioista ja lähetin ne WhatsAppilla Sadulle. Samalla tuli huomattua itsekin, että mitä sitä suuhunsa laittaa. Muutaman päivän päästä sain Sadulta sähköpostiini tarkan ravintoanalyysin sekä ohjeet mitä ravitsemuksessa lähdetään muuttamaan. Ensimmäisinä tavoitteina on herkkujen vähentäminen, jatkossa on vain yksi herkkupäivä viikossa. Toinen tavoite on säännöllisen ateriarytmin ylläpitäminen.

Positiivisin mielin kohti tulevaa

Valmennusta on nyt takana kaksi viikkoa. Olen noudattanut liikuntaohjelmaa kirjaimellisesti ja ravitsemuksen suhteenkin menee jo paremmin. Minulle on tärkeää, että valmentajaan voi ottaa aina yhteyttä, jos tulee jotain mieleen. Olen erittäin onnellinen, että valitsin Sadun. Sain äskettäin myös tietää, että pääsen polven tekonivelleikkaukseen kolmen kk sisällä. Tämä uutinen antaa vielä extrapotkun siihen, että jatkan itseni kuntoon laittamista. Kovalla teholla. Tästä on hyvä jatkaa!

-Kati


Lue myös muiden asiakkaidemme kokemuksia täältä.