Pimeä ja väsyttää. Miten saada itsensä liikkeelle?!?

11.12.2017

Usein kuulen kysymyksen: miten saisin itseni liikkeelle? Tässä pari vinkkiä kokeiltavaksi.

Vinkki1: Merkkaa treenit kalenteriisi ainakin viikoksi eteenpäin. Muuten viikot mennä hujahtaa ja olet vain aikonut päästä liikkeelle. Ole kuitenkin realistinen sen suhteen montako kertaa viikossa kerkeät/jaksat liikkua. Jos liikuntakertoja on ollut aikaisemmin nolla, parikin kertaa viikossa on huima parannus. Merkkaa myös suoritetut treenikerrat ylös, jotta voit jälkeenpäin ihastella treeni toteutumaa ja aktiivisuuttasi.

Peppu irti sohvasta!

Vinkki2: Jos et ole ikinä liikkunut säännöllisesti tai liikunta on jäänyt vuosikausiksi pois kiireisen elämän takia, keho ja pää pitää vähitellen "opettaa" kaipaamaan liikuntaa. Miten helposti siinä sohvalla telkkarin ääressä meneekään kolme varttia kuin huomaamatta? Samassa ajassa olisit tehnyt hyvän treenin ja olisit huomattavasti energisempi sen jälkeen. Jos ajatus treenistä sohvalla löhöillessä tuntuu mahdottomalta, voit kokeilla seuraavaa. Älä yritäkään pakottaa itseäsi suoraan kolmen vartin lenkille vaan tsemppaa itsesi 10 minuutin kävelylle. Yleensä olo piristyy heti, kun pääset ovesta ulos tai kotitreeniä tehdessä vaihdat treenivaatteet päälle. Sitten voikin tehdä pidemmän tai kovemman treenin. Keho ikään kuin huijataan liikkeelle. Kokeile toimiiko! Voin luvata, että treenin jälkeen et kadu, että pitikin lähteä. Vähitellen liikunnan tuomasta mielihyvästä jää pysyvä jälki mieleen ja tuo mielihyvän tunteen tavoittelu saa pepun irti sohvasta. Toki jos on oikeasti väsynyt (huonosti nukuttu yö, ylitöitä töissä) tai tulossa kipeäksi, silloin on jäätävä lepäämään.

Peppu irti sohvasta, vaikka edes vartiksi!

-Satu