Teurastajan elämäntapamuutos – Kuinka matka etenee Euphoria Trainingin valmennuksessa?

15.10.2021

Teurastaja eli Jari-Pekka Teurajärvi on aktiivinen frisbee golf tubettaja. Raa´asta lempinimestään huolimatta JP on leppoinen kaveri 😊 Viime vuosina JP on harrastanut frisbee golfin lisäksi kävelylenkkejä vaimon kanssa ja satunnaisesti hiihtoa talviaikaan. Elämäntapamuutosyrityksiä on taustalla muutamia, mutta syystä tai toisesta ne ovat aina kariutuneet alkumetreille.

Tällä kertaa JP päätti parantaa onnistumisen mahdollisuuksia ja aloitti lokakuun 2021 alussa yhteistyön Euphoria Trainingin Sadun kanssa. Tämä blogisarja seuraa JP:n muutosmatkaa, mukana myös JP:n YouTube videot valmennuksesta.

Osa1 - Valmennus käyntiin alkuhaastattelulla ja lihaskuntotesteillä

Alkuhaastattelu auttaa valmentajaa suunnittelemaan toimivan treeniohjelman

Kaikki Euphorian pt-valmennukset käynnistyvät alkuhaastattelulla. Alkuhaastattelua ennen asiakas täyttää taustatietolomakkeen netissä. Lomakkeen pohjalta käydään keskustelu, jonka tarkoituksena on ymmärtää asiakkaan liikuntahistoria, ajankäyttömahdollisuudet, henkiset voimavarat muutosten tekemiseen sekä tietysti henkilökohtaiset tavoitteet. Alkuhaastattelun jälkeen valmentaja suunnittelee asiakkaalle henkilökohtaisen treeniohjelman, yleensä 4-5 viikoksi kerrallaan.

JP:n alkuhaastattelun voit katsoa yllä olevalta videolta.

Sopivat mittarit seuraamaan edistymistä

Jokaisen asiakkaan kanssa valitaan myös menetelmät miten edistymistä seurataan / mitataan. Ketään ei testata testaamisen ilosta vaan tarkoitus on konkretisoida asiakkaalle säännöllisen treenaamisen tuomat hyödyt. Usein ihmisiltä saattaa jäädä huomaamatta esimerkiksi oma voimatason lisääntyminen tai vyötärömitan pieneneminen.

Yksinkertaisimmillaan seurantamenetelmä voi olla, että seurataan valmennustyökalusta toteutuneiden treenien määrää. Se on ihan toimiva mittari mikäli ensimmäisenä tavoitteena on saada liikunta säännölliseksi osaksi arkea. Osa asiakkaista taas haluaa seurata paljon muutakin dataa ja heidän kanssaan seurataan esim. joitain seuraavista - paino, kehonkoostumus, kehonmitat, aerobinen kunto, liikkuvuus, lihaskunto, osa käy jopa verikokeissa ja seurataan tiettyjä laboratorioarvoja.

JP:n kanssa valittiin seurantamenetelmiksi lihaskuntotestit, kehonkoostumusmittaus InBody-mittarilla sekä paino viikoittain. Lihaskuntotestit tehtiin ensimmäisellä yhteistreenikerralla. InBody-mittauksessa JP kävi Limingantullin Hansa-apteekissa (mittauksen hinta 27e) ja painon JP raportoi viikottain omasta kotivaa´astaan.

Osa2 - Kaikki asiakkaat tekevät lihaskuntoa, mutta kaikki asiakkaat eivät käy kuntosalilla

Treeniohjelma sisältää aerobista harjoittelua, lihaskuntoa sekä liikkuvuusharjoittelua

Ensimmäisellä yhteistreenikerralla käytiin läpi alkuhaastattelu ja tehtiin lihaskuntotestit. Tapaamisen jälkeen jälkeen Satu suunnitteli JP:lle ensimmäisen 5 viikon treeniohjelman. Treeniohjelma sisältää aerobista kuntoa kohottaa liikuntaa, lihaskuntoa sekä liikkuvuusharjoittelua. Näistä samoista elementeistä rakennetaan kaikkien muidenkin pt-asiakkaiden treeniohjelma. Miten paljon mitäkin tehdään, riippuu lähtötasosta, tavoitteista, ajankäyttömahdollisuuksista sekä kunkin voimavaroista. Treenipaikat ja lajit sovitaan myös jokaisen kanssa yksilöllisesti. Tavoitteena on löytää jokaiselle mahdollisimman matalan kynnyksen lajit ja paikat, jotta treenaaminen tulisi mahdollisimman helposti osaksi arkea. Yksilöllisesti valitut treenipaikat ja lajit edesauttavat treenaamisen jatkumista myös valmennuksen jälkeen.

Ensimmäisellä jaksolla (5 viikkoa) JP tekee aerobiset harjoitukset kävellen sekä kävelyä ja kevyttä hölkkää yhdistämällä. Lisäksi jaksolla on pari porrastreenikertaa antamassa erilaista treeniärsykettä keholle ja buustaamassa hapenottoa. Lihaskuntoa päätettiin ainakin alkuun kehittää kahvakuulaillen. Lisäksi viikko-ohjelmaan tuli liikkuvuusharjoittelua. Tällä setillä lähdetään lähdetään laittamaan äijään liikettä.

Oikeat liiketekniikat sekä sopivat painot käydään yhdessä läpi

Toisella yhteistreenikerralla tehtiin kahvakuulatreeni yhdessä läpi alkulämmittelyjen jälkeen. Sama harjoitus on osa JP:n viikkotreeniohjelmaa ensimmäisillä valmennusviikoilla. Yhteistreenissä katsottiin läpi liiketekniikat, sopiva kuulan paino kuhunkin liikkeeseen ja tietty hikoiltiin. Kuulatreenin päälle tehtiin vielä liikkuvuusharjoitus, joka on myös osa JP:n treeniohjelmaa.

Euphoria Training käyttää valmennuksissa Trainero nimistä valmennusohjelmaa. Valmentaja suunnittelee Traineroon liikuntaohjelman ja sieltä löytyvät myös yksittäisten treenien ohjeet / liikkeet. Treenit merkataan suorituksen jälkeen Trainerossa suoritetuksi ja näin valmentaja pystyy seuraamaan treenien suorittamista päivittäin. Traineroa pystyy myös käyttämään molemminpuoliseen kommunikointiin sillä sinne voi laittaa kommentteja / kysymyksiä sekä kannustusviestejä.

Treeniohjelman lisäksi JP on saanut ohjeet ravintopäiväkirjan pitoa varten. Myös ravintopuolta lähdetään laittamaan kuntoon. Siitä myöhemmin lisää!


Osa3 - Treenit käyntiin ja InBody-kehonkoostumusmittauksessa käynti

JP kertoo vasemman puoleisella videolla treeneistään. Treenit ovatkin lähteneet todella hyvin käyntiin. Motivaatiota treenaamiseen löytyy!

InBody-kehonkoostumusmittaus valittiin lihaskuntotestien lisäksi kehityksen seurantamenetelmäksi 

JP kävi Limingantullin Prisman yhteydessä olevassa Hansa Apteekissa InBody-kehonkoostumusmittauksessa. Kehonkoostumusmittauksella pystytään seuraamaan lihas- ja rasvamassan muutosta. Ja tiettyhän me halutaan säilyttää ja jopa kehittää lihasmassaa, samaan aikaan me hautaan saada rasvamassaa pienemmäksi. Se onnistuu parhaiten yhdistämällä oikeanlainen treeni ja ravinto. JP:n pohdintoja kehonkoostumusmittauksesta voit katsoa keskimmäiseltä videolta.

Välillä sykettä ylös ja buustia hapenottokyvyn kehittymiselle

JP:n aerobisia treenejä "maustetaan" välillä kovemmilla, enemmän sykettä nostattavilla treeneillä. Suurin osa aerobisesta harjoittelusta tapahtuu edelleen peruskestävyysalueella eli pysytään ns. mukavuusalueella. Välillä kuitenkin irrotellaan ja laitetaan hengitys- ja verenkiertoelimistö kunnolla töihin. Oikean puoleisella videolla on JP:n porratreenifiiliksiä.